3 ingredienser: Historie, håndværk og råvarer
Det er egentlig meget nemt, for der er 3 ingredienser: Historie, håndværk og råvarer.
Det fremgik, da Danske Madpublicister havde 15 medlemmer og gæster på besøg hos Hansens Is i Jægerspris torsdag 12. juni.
Hér viste en meget engageret medejer og 4. generation i mejeriet Anders Eibye Hansen rundt – og vi kom også godt rundt i verden, siden det hele startede med Hans Hansen, der i 1922 åbnede det 4. bymejeri i Hillerød – med telefonnummer 12.
Hurtigt interesserede han sig for isproduktion, som i 1929 blev til Frederiksborg Fløde-Is; en af landets rigtig mange isproducenter, som typisk leverede til hjembyen og oplandet.
Næppe anede Hans Hansen, at det 100 år senere skulle udvikle sig til Hansens Is med 50 medarbejdere, et årligt salg på 2 millioner liter økologisk is, og markedsandel på 5 % i Danmark. Med mod på mere – både i Danmark og udlandet, hvor Norge, Tyskland og Sverige er med i overvejelserne.
Og senest er der via et nyt samarbejde med kæden Joy & The Juice åbent for et indirekte salg via kædens 470 butikker verden over.
Fokus på socialt ansvar
I dag ejes firmaet af brødrene Anders og Rasmus Eibye, som overtog det i 2011 fra deres fader Hans Jørgen – og i 2025 solgte de aktiemajoriteten til Den Sociale Kapitalfond, der med TrygFonden som medstifter arbejder på at forene økonomisk vækst og socialt ansvar.
Det betyder bl.a. at der nu er en indsats på vej for at hjælpe flexjobbere i arbejde, ligesom unge mennesker skal på 3 måneders lønnet praktik for at finde ud af, af passe et job og finde en retning videre frem.
Kvaliteten faldt i flere årtier
Forud var gået en udvikling, som bragte isbranchen fra en enorm mangfoldighed til nogle få, store, internationale og dominerende producenter.
Ifølge Anders Eibye Hansen gik det stærkt i 1960’erne og 70’erne:
– Dér faldt kvaliteten – og den blev ved med at falde gennem 80’erne og 90’erne.
Frederiksborg Fløde-Is forsøgte at at fokusere på kvalitet og økologi, men i dag kan vi se, at det var for tidligt, og firmaet blev i 1997 solgt til Nestlé.
Mejeriets bygninger blev beholdt, og Hans Jørgen Hansen åbnede en ostebutik, eksperimenterede med frosne saucer og lejede lokaler ud til andre.
Trangen til is voksede
Trangen til is voksede i takt med konkurrenceklausulen udløb, og i 2003 blev isproduktionen genstartet under navnet Hansens Is og fokus på økologi og kvalitet:
– Det er totalt magisk, at man kan kommunikere med mennesker gennem smag! konstaterede Anders Eibye.
Og han tilføjede: – Idéen var ret enkelt: At lave den bedste is og finde tilbage til vores rødder.
Undervejs har de investeret i en vaniljefarm og en kakaofarm i Uganda, og de har også købt den danske topproducent af chokolade Friis Holm, så de selv styrer en lang række af elementerne. Brødrene lægger også vægt på, at de således også har styr på at der produceres under ordentlige arbejdsforhold.
De senere år er der igen begyndt at skyde mindre isproducenter op rundt om i landet og der er igen kommet fokus på kvaliteten af isen.
Anders Eibye understreger, at der ikke bruges vand og skummetmælkspulver, som andre i branchen gør, men mælk og fløde.
Det leveres som råmælk fra jerseykøerne på Svanholm 4 kilometer væk – så det der friskt, pumpes ikke rundt mellem en masse tanke og bearbejdes på mejeriet.
Erling Madsen, juni 2025






