Årets Kok i ny udgave som bygger bro mellem virkelighed og konkurrence

Årets Kok blev fundet søndag 22. marts på Foodexpo i Herning: Lucas Nielsen fra Restaurant Treetop i Vejle vandt efter 6 timers konkurrence. Og han vandt i en ny udgave: Modsat tidligere år var alle råvarer kendt før konkurrencestart.
Og dét synes én af dommerne, Erik Vildgaard fra Restaurant Jordnær er en rigtig god idé:
– Det bygger bro mellem gastronomien i restauranterne og gastronomien i showkøkkenet. Det bli’r rigtig fedt, fortalte han mens de 6 finalister med hver en hjælper knoklede løs i køkkenerne.

Millioner til at sætte yderligere fokus på gastroturisme

Med 40,5 millioner kroner til dansk mad- og gastroturisme vil regeringen få endnu flere turister til landet – de 2,5 millioner kroner er øremærket Michelin-arbejde.
Desuden har Folketinget i forbindelse med finanslovforslag eti august valgt at forhøje tilskuddet til Bocuse d’Or og Kokkelandsholdet. Det betyder at der til disse to gives 5,5 millioner kroner hvert år i 2026-28, hvorefter beløbet falder til 4 millioner kroner.
Desuden har EU bevilget penge til et pilotprojekt på Bornholm om bæredygtig gastroturisme