Tidens Tendens: Opskrifter deles da!
»The Times They Are A-Changin’« skrev Bob Dylan i 1963 – men i de forløbne 60 år er der nogle ting, som først for nylig har ændret sig:
– Jeg besøgte for nogle år siden en bager sammen med en ældre bagermester fra et familiebageri. Bagermesteren blev begejstret for et produkt – og den yngre printede opskriften ud til ham. Og han var paf! erindrer produktudvikler Erik Olsen fra Valsemøllen.
En personlig udviklet opskrift var bestemt ikke noget, man delte med andre, der jo blev opfattet som konkurrenterne.
Men med de sociale mediers indtog er der de seneste år sket en radikal ændring.
Det viser en rundtur, jeg for nylig foretog for Økologisk Landsforening for at skrive om bagerier og barer, der bruger økologiske råvarer i brød, kager og cocktail.
Bitter med alle ingredienser oplistet
Bad Company Spirits har netop sendt den første økologisk certificerede bitter på markedet: Michaels Bitter. Og taler man de klassiske bitre, så er det en stor hemmelighed, hvad der er i – men ikke hér:
Bagsideetiketten viser alle de 30 ingredienser. Godt nok ikke med mængder, men alligevel en klar deklaration. Og den er på 33 %:
– Bitteren har den unikke egenskab, at den fungerer fremragende i den klassiske drink Brandbil. Denne udgave har dog et nyt og friskt pust. Derfor har Bad Company Spirits, valgt at kalde drinken for La Babu. De anbefaler lidt lime for at give drinken syre, men kan sagtens klare sig uden også, fortæller Sales & Marketing Manager Jens Lund fra distributøren Local Spirits.
Cocktail og snaps uden hemmeligheder
Cocktail er blevet populære – også til maden – og der er flere og flere barer/restauranter, som udvikler deres egne opskrifter.
Et af stedernes er Aamanns Replik i Skuespilhuset i København, hvor medarbejderne er med i udviklingen af nye cocktail og restauranten har netop et skift:
– Vi har besluttet, at vi ikke vil gå med de klassiske, men lave vores egne cocktails fra bunden, siger Bar Manager Catalin Fagaras.
Aamanns lægger mad og drikkevarer op på sociale medier, og Catalin Fagaras fortæller, at bartenderne i København på tværs af arbejdssted også har en fælles side, hvor de udveksler opskrifter.
I 20 år har Aamanns i øvrigt lavet egne, økologiske snapse, som præsenteres på bardisken sammen med en bog, så gæsterne selv kan gå hjem og eksperimentere.
Den stolte konditor
Hahnemanns Køkken i København lægger opskrifter op på hjemmesiden og sælger også Trine Hahnemanns kogebøger, så kunderne selv kan gå hjem og bl.a. bage.
Kagerne i butikken står chefkonditor Line Wolter for: – Jeg er stolt af mit arbejde, og elsker at lægge det op på sociale medier, siger hun om denne åbenhed.
Men selv om det også handler om at inspirere kunderne til selv at gå i køkkenet, så lægger mange vejen forbi konceptbutikken på Østerbro.
Opfordrer kunderne til selv at bage
Cathrine Brandt har butikken Brandt Brød i Silkeborg med surdej som omdrejningspunkt.
Hun startede med en madblog, som hurtig blev til en bageblog, samtidig med at hun selv udgiver sine bøger om bagning.
I 2022 åbnede hun bageri med café og plads til at holde bagekurser. Og den røde tråd i butikken, at det i høj grad handler om at få kunderne til selv at gå hjem og bage med surdej: Opskrifterne er tilgængelige og på kurserne kan detaljerne læres.
Når en ny bog udgives, inviteres eksempelvis 40 følgere til at teste opskrifterne, så det sikres, at de er til at forstå og virker.
Markedsføringen af caféen foregår på sociale medier, hvor Cathrine Brandt har 113.000 følgere – og i de to år, det tog at gøre butikken klar, blev der løbende fortalt om projektet:
– Kunderne har jo været med hele vejen, fordi vi løbende har fortalt om det på sociale medier. Det er lige så meget deres butik, fortæller hun.
Og selv om mange kunder selv bager, så er der masser af kunder i butikken.
Oktober 2023, Erling Madsen