23. maj 2022
Trends & tendenser – Er fremtiden grøn og bæredygtig?
Er fremtiden grønnere, og er grønnere mere bæredygtigt? Vil gris, okse og vennerne fra gården fortsat være tallerkenens kronjuvel, og hvorfor har en Instagramprofil om to sultne (anonyme) piger taget madanmelderformatet med storm?
Sådan lød starten på invitationen, da Danske Madpublicister i samarbejde med Landbrug & Fødevarer mandag 23. maj 2022 inviterede til inspirationsmøde for madskribenter og foodservicebeslutningstagere.
Det foregik i Landbrug & Fødevarers nye showroom Restaurant Mark på Axelborg i København.
I en lang række indlæg over de 5 timer fik deltagerne fyldt masser af viden på om fremtidens trends og tendenser.
Miljøchef Anette Christiansen fra Landbrug & Fødevarer fortalt hvad bæredygtighed er og bl.a. også om, hvordan fødevares klimaaftryk beregnes.
Seniorkonsulent Anders Nicolajsen fortalte om en grønnere fremtid, hvor kødet bliver tilbehøret, mens det grønne er hovedingrediensen og han så på, hvordan forbrugerne flytter sig.
Økologiske racegrise fortalte slagter, kok og kogebogsforfatter Michael Museth om under overskriften: »En sensorisk smutvej til det grønne?«
Plantebaserede produkter og vejen til de hurtige grøntsager tog chefkonsulenterne Lærke Lund og Puk Maia Ingemann Holm sig af: Plantebaserede produkter vokser stærkt i detailhandlen og de 2 fortalte bl.a. om hvilke produkter, der er på markedet, og hvordan ingredienslisterne ser ud.
Og så var der et videointerview med To sultne piger, som anonymt og for egen regning anmelder restauranter hudløst ærligt. De fortalte om deres arbejdsfacon og at de arbejder anonymt for at kunne optræde som almindelige gæster, der så bagefter fortæller om besøgt i opslag på Instagram.
Det var en dag, som gav masser af baggrundsviden, masser af impulser til hvor vi er på vej hen og samtidig også et snapshot af hvor fødevare- og restaurationsbranchen står lige nu.